EGR ventil
Většina osobních automobilů, které splňují emisní normu Euro IV a vyšší je vybavena EGR ventilem. Víte ale, k čemu EGR ventil slouží, jak ovlivňuje chod motoru a jaké jsou jeho nejčastější poruchy?
Speciální ventil EGR neboli Exhaust Gas Recirculation je označení pro technologii sloužící k recirkulaci spalin. Proces úpravy spalování za pomocí EGR ventilu umožňuje snížení emisí výfukových plynů. Díky tomu vznětové dosáhnou na emisní normu Euro IV a Euro V. Vedle EGR existuje také technologie SCR – Selektivní katalytická redukce, která slouží k podobnému účelu.
Princip fungování
Základním principem fungování je odvod části výfukových spalin do chladiče vnější recirkulace. Zbylá část spalin běžně odchází výfukovým potrubím. Ochlazené plyny, které prošly EGR ventilem jsou vráceny do vzduchového nasávání a opětovně projdou spalovacím procesem.
Tím se výrazně snižuje teplota spalování, jelikož v nasávané směsi je méně kyslíku. Nižší teplota spalování totiž stojí za menší produkcí oxidů dusíku (NOx), které se negativně podílí na složení emisí. Právě oxidy dusíku totiž vznikají za vysokých teplot. Technologií EGR ventilu je proto jejich produkce částečně snížena.
Ovlivňuje EGR ventil výkon motoru?
Při bezproblémovém fungování a správném načasování řídící jednotkou nemá recirkulace spalin EGR vliv na výkon motoru. Při nesprávném řízení technologie nebo jejím zanesení se ale může vyskytnout řada problémů včetně snížení výkonu motoru. V těchto případech je výkon motoru je snížen především z důvodů zhoršení volnoběžných otáček a detonačnímu hoření ve válcích. Výkon motoru také snižuje vyšší opotřebování pístních kroužků v důsledku vyššího usazování sazí.
Recirkulace spalin zvyšuje produkci pevných částic
V neprospěch EGR systému svědčí skutečnost, že technologie sice snižuje obsah oxidů dusíku, ale zároveň zvyšuje množství produkovaných pevných částic. A jak jistě víte, pevné částice jsou u vznětových motorů často diskutovanou a především legislativně upravenou oblastí.
Pro nepřekročení maximálního podílu pevných částic ve výfukových plynech jsou proto používány filtry pevných částic. Technologie EGR spolu s filtrem pevných částic pak tvoří jistý kompromis pro splnění emisních norem.
Nejčastější příčiny poruchy
V prvé řadě je nutné důrazně zmínit, že pokud se EGR ventil používá správně, pak je jeho poruchovost minimální. Pro bezproblémový chod je klíčové správné nastavení řídicí jednotky a kvalitní spalování.
Pokud tomu tak není, spalování je nekvalitní a do výfukových plynů se dostává příliš mnoho sazí nebo oleje, pak dochází k zanášení ventilu. Zpětnou recirkulaci spalin zanáší také časté krátké jízdy a jizdy s tzv. Podtáčením motoru (nízké otáčky za účelem nížší spotřeby).
Pro udržení EGR ventilu ve správné kondici je nutné, aby se motor častěji točil do vyšších otáček. Při dlouhých cestách kombinovaných s dálnicemi, jízdou do kopce nebo předjížděním toto není problém. Uměle vytáčet motor je ale nutné při častých jízdách v obci či klidných jízdách.
Jestliže při jízdě slyšíte klepání motoru, pak s velkou pravděpodobností bude EGR ventil zanesen nebo nebude funkční ovládání ventilu. Může se také jednat o odpojení celého EGR systému.
Nestabilní volnoběh s výpadky zapálení směsi ve válci signalizuje nasávání falešného vzduchu v důsledku nedostatečného zavírání ventilu. Nedostatečné uzavřený EGR ventil je také příčinou špatného startování.
Ostatní elektronické závady zpětné recirkulace vzduchu odhalí až diagnostika vozidla.
Výměna EGR ventilu
Při zjištění jedné z výše popsaných mechanických závad je nutné vyměnit celý EGR ventil. Částečně můžete ventil repasovat jeho důkladným vyčištěním. Jelikož je ale chod motoru závislý na kvalitě EGR ventilu, je lepší pořídit ventil nový. Ušetříte si tím čas a práci při opakované instalaci.
Správný EGR ventil vybírejte vždy přesně podle typu vašeho vozu. Předejdete tím nechtěným komplikacím.
Nový EGR ventil podle značky automobilu vyberete zde: EGR Ventily