K čemu slouží a jak fungují pružiny pérování?
Správné odpružení automobilu stojí za komfortní a bezpečnou jízdou. Víte však, jak pružiny fungují, jak poznat jejich opotřebení, a kdy je vhodné je vyměnit? Pokud ne, pak odpovědi na veškeré otázky se dozvíte v následujícím článku.
K čemu pružiny pérování slouží?
Automobilové pružiny slouží ke zmenšení rázů přenášených od kol automobilu na karoserii vozidla, čímž zlepšují jízdní komfort. Neméně důležitým úkolem pružin je zajistit stálý kontakt kol s vozovkou, který je pro bezpečnou jízdu a ovladatelnost vozidla nepostradatelný.
Princip fungování
Pružiny pérování jsou umístěny mezi nápravami a rámem automobilu. Při jízdě na nerovnosti reaguje pohyblivé zavěšení ramen náprav, přičemž většinu energie pohltí právě pružiny. Na celkovém odpružení automobilu se z části podílí také pneumatiky a tlak jejich huštění.
Instalace samotných pružin na automobilových nápravách by však měla na přilnavost vozu a také komfort posádky automobilu spíše negativní vliv, jelikož by se po přejezdu nerovností auto nepříjemně rozkmitalo a mohlo by se stát neovladatelným. A právě pro utlumení kmitů pružin slouží tlumiče pérování, díky kterým pružiny bezpečně pohltí energii všech rázů a navíc si zachovávají kontakt s vozovkou.
Typy pružin
Starší modely automobilů používaly listové pružiny, které snesou vysoké zatížení, ale nejsou v pružení tolik komfortní. Jejich nevýhodou je navíc vysoká hmotnost a velké konstrukční rozměry. Dodnes se listové pružiny používají u některých nákladních vozidel, traktorů a zemědělských valníků.
K nejpoužívanějším pružinám pérování používaných v automobilovém průmyslu patří vinuté ocelové pružiny, které vynikají nenáročnou konstrukcí a bezúdržbovým provozem. Zpravidla jsou používány tlačné pružiny s kruhovým průřezem, které podle konstrukce automobilu a zavěšení kol lze instalovat svisle, vodorovně nebo šikmě.
Specifické vlastnosti pružinám dodává stupeň stoupání vinutí a průměr drátu. Podle způsobu vinutí rozlišujeme lineární a progresivní pružiny. Lineární pružiny mají přítlak ve všech místech stejný, zatímco progresivní pružiny mají podle síly stlačení variabilní průběh pružení. Progresivity v pružení je dosaženo změnou stoupání drátu nebo změnou průměru pružiny.
Výhody pružin pérování
Výhodou používání pružin při odpružení automobilu jsou nízké náklady, jednoduchá konstrukce a možnost výroby pružin s rozdílnými vlastnostmi.
Například u závodních automobilů se instalují pružiny pérování s tuhým průběhem pružení, které zabezpečují lepší kontakt s vozovkou, zatímco rodinné vozy nebo vozy vyšších tříd vyžadují měkčí pružení s důrazem na pohodlí posádky.
Důvody opotřebení
Nejčastějším důvodem opotřebení vinutých pružin je únava materiálu, při kterém pružina ztrácí své specifické vlastnosti. Obvyklou příčinou je koroze, jejímž působením dochází k loupání a úbytku materiálu. Následkem koroze je celkové oslabení konstrukce pružiny pérování a ztráta požadovaných vlastností.
Nejzávažnějším vadou je samotné prasknutí pružiny, které je téměř vždy způsobené kombinací nadměrného zatížení a oslabenou konstrukcí. Prasknutí může teoreticky způsobit i defekt materiálu. Současné přísné podmínky výstupní kontroly však defekty v materiálu způsobené výrobou zcela vylučují.
Při opotřebení pružiny pérování nebo jejím prasknutí se pružina neopravuje, ale vždy se celá vymění. Pokud je zjištěná vada pouze na jedné pružině a automobil již má několik let v provozu za sebou, je vhodné vyměnit obě pružiny na nápravě.
Jak poznat špatnou pružinu?
Běžný řidič oslabení materiálu pružin a s ním spojenou změnu vlastností odhalí jen stěží. Pokud však automobilem jezdíte každý den a svůj vůz dobře znáte, můžete vypozorovat menší odlišnosti ve vlastnostech pružení, které je měkké a neúčinné. Naopak špatná přilnavost automobilu k vozovce a odskakování kol při průjezdech nerovností může být příčinou netěsného tlumiče. Vady tlumičů i pružin spolehlivě odhalí v servisu nebo při STK.
Interval výměny
Abyste předešli fatálnímu prasknutí pružiny je potřeba myslet na výměnu pružin již mnohem dříve. Výrobci doporučovaný interval výměny automobilových pružin je v rozmezí od 80 tisíc do 120 tisíc kilometrů.